Verwerking

Deelopdracht 1: een informatiefolder maken.

Stap 1: op zoek gaan naar informatie

Ga eerst op zoek naar de nodige informatie. Daarvoor kan je de links gebruiken bij ‘infobronnen’. Vergeet niet dat je informatie nodig hebt over de medische, sociale, juridische en financiële gevolgen van overmatig internetgebruik.

Stap 2: informatie verwerken

De informatie die je gevonden hebt, moet worden verwerkt tot een folder. Gebruik enkel de informatie die nuttig is voor je publiek. Als je teksten schrijft, kopieert of overtypt, probeer je taalfouten te vermijden. Tip: schrijf eerst kladversies van je tekstjes. Raadpleeg eventueel de handleiding van Word.

Stap 3: bronvermelding maken

Zorg voor een correcte bronvermelding. Plaats die op de laatste zijde van je folder.

Stap 4: informatie samenbrengen in een folder

Breng je verwerkte informatie nu samen in een folder. De folder bestaat uit een (liggend) recto verso A4-blad, dat in drieën is gevouwen. Je hebt dus zes kantjes voor je folder. Zoals het in een folder past, zet je alle teksten in hetzelfde lettertype en dezelfde puntgrootte. Werk eventueel met bepaalde kleuren. Titels maak je uiteraard groter. Spreek dit vooraf allemaal af met je groepsgenoten, zodat alle onderdeeltjes van je folder samen een mooi geheel vormen. Bedenk vooraf hoe je folder gevouwen wordt. Afhankelijk daarvan moet je de volgorde van je kolommen bepalen.

Tip: hoe een folder aanmaken in Word.

Stap 5: afbeeldingen zoeken

Je moet minstens drie afbeeldingen (foto’s, kaarten, tekeningen …) opnemen in je folder. Deze afbeeldingen moeten bij het onderwerp passen. Omdat kleuren de lezers meer aanspreken, kies je voor een folder in kleur.

Stap 6: folder afdrukken en vouwen

Stuur de folder door naar de uploadzone van PAV onder de volgende naam: InternetverslavingfolderACHTERNAMEN. De leerkracht drukt de folder recto verso af en vouwt hem in drieën. De beste folders worden verspreid op school.

Deelopdracht 2: een poster maken.

Je moet het doelpubliek iets vertellen over de medische, sociale, juridische en financiële gevolgen van overmatig internetgebruik. Een poster is anders opgebouwd dan een informatiefolder. Bekijk eerst eens op internet wat je zoal op een poster terugvindt.

Stap 1: andere posters bekijken

Zorg ervoor dat de informatie uit de folder ook op de poster terug te vinden is. Een poster is anders opgebouwd dan een informatiefolder. Bekijk eerst eens wat je zoal op andere posters terugvindt.

Stap 2: een slogan verzinnen

Verzin een slogan en zorg voor kleine bijkomende tekstjes. Gebruik minstens zes afbeeldingen en denk na over het kleurgebruik op de poster. Zorg ervoor dat de stijl van de poster aansluit bij de stijl van de folder. Zo wordt je onderwerp herkenbaar voor je doelpubliek.

Stap 3: tekst nakijken op taalfouten

Als je teksten schrijft, kopieert of overtypt voor op je poster, probeer je taalfouten te vermijden. Tip: schrijf eerst een kladversie van alle tekstjes die op je poster komen. Gebruik de spellingcontrole in Word.

Stap 4: poster afwerken

Werk het geheel verzorgd af. Stuur deze naar de uploadzone onder de volgende naam: InternetverslavingposterACHTERNAMEN. De leraar hangt de posters op een strategische en toegelaten plaats in de school op.

Deelopdracht 3: een tekst voor de schoolkrant of schoolwebsite.

Stap 1: de tekst schrijven

Schrijf een tekst waarin je aan je medeleerlingen uitlegt waarom jullie deze campagne doen. De tekst telt minimaal vijftien getypte regels in puntgrootte 12.

Stap 2: kladversie maken

Maak een kladversie van je tekst. Probeer taalfouten te vermijden. Gebruik een
spellingcorrector en laat je tekst(en) nalezen. Gebruik een IMS-structuur. (Inleiding-Midden-Slot) Hier vind je een instructiekaart 'schrijven'.

Stap 3: foto’s toevoegen

Zorg ervoor dat er minstens drie foto’s bij het artikel worden gevoegd. Op deze foto’s is te zien hoe de klas werkt aan de informatiefolder en de poster. Stuur deze foto's vanop je smartphone door naar je eigen mailadres/smartschooladres. Zo kan je ze ook raadplegen op de computers van de school.

Stap 4: publiceren

Neem contact op met de verantwoordelijke van de schoolkrant of de schoolwebsite en vraag hem/haar om de tekst met de foto’s te publiceren. Hiervoor stel je een officiële mail op, die je richt aan Bart Meukens, Eefje Konings en Wim Van Mulders. Je stuurt deze via smartschool door. Laat echter je mail eerst nalezen door je leerkracht. Je verstuurt deze niet zonder toestemming. Onder de rubriek 'zakelijke mail' vind je enkele tips.

Wil je weten waar je leerkracht op let als hij/zij je werk evalueert? Klik dan op ‘ Beoordeling ’.